عسل کنار چیست؟

عسل کنار چیست؟

قبل از اینکه عسل کنار را بشناسیم بیایید اطلاعاتی درباره کنار بدانیم که بسیار مهم هستند.درخت کنار یه به زبان عربی سدر شناخته میشود که بیشتر در عطاری ها فروش گیاه آن رواج دارد و بخاطر خاصیت داروی که دارد زبان زد عام و خاص است .اما گیاه کنار گیاه همیشه سرسبزی است که در نواحی جنوبی ایران بیشتر یافت میشود و چه بسا فرآورده عسلی توسط زنبور عسل از این گیاه تولید میشود بسیار خوش طعم و خاصیت دارویی بسیاری دارد.

عسل کنار چیست؟
عسل کنار چیست؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا به سوالات زیر پاسخ دهیم

عسل کنار چیست؟

ویژگی های عسل کنار؟

خاصیت عسل کنار چیست؟

رنگ عسل کنار اصل چگونه است؟

مزاج عسل کنار چیست؟

عسل کنار چیست؟

کنار،نامی آشنا که بیشتر در عطاری ها شنیده اید. نه به اسم کُنار بلکه به اسم عربی آن یعنی سدر شناخته میشود که برگ های خشک شده آن در عطاری به راحتی یافت میشود.همان طور گفتیم کنا(سدر) گیاهی همیشه سبز است که در نواحی جنوبی یافت میشود و این گیاه نیز مانند سایرین دارای گل و شکوفه های بسیار زیبایی است که زنبور عسل به کمک شهد و شیره ناب این شکوفه ها عسل بکر تولید میکند.

هر منطقه از جنوب کشور آب و هوای خاص خودش را دارد و کُنار نیز مانند سایر گیاهان وابسته به آب هوای منطقه است و با شرایط منطقه شروع به گل دهی میکند اما به صورت کلی گل دهی از روزهای پایانی ماه شهریور شروع شده و میانه پاییز یعنی آبان ادامه دارد.

عسل کنار فقط از کُنار

همانطور که میدانید کمتر گیاهی در فصل خزان پاییز شروع به گل دهی و شکوفه زدن میکند و این یکی از بهترین فاکتورهایی است که میتوان گفت عسل کنار فقط از گیاه کنار است (حالا تو ادامه میگیم چرا)

چون در فصل پاییز گیاه کمتری شروع به گل دهی میکند پس شکوفه کمتری وجود دارد که زنبور از آن شروع به عسل سازی کند بخاطر همین عسل تولید شده درصد بسیار بالایی تشکیل شده از کنار است.

عسل کنار چیست؟ خاصیت عسل کنار چیست؟

ویژگی های عسل کنار؟

عسل کنار علاوه بر این که نسبت به سایر عسل ها کمیاب است ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد که نمیتوان از آن صرف نظر کرد پس با ما همراه باشید:

ساکارز(قند طبیعی)

یکی از مسائل مورد بحث که همواره در هنگام خرید عسل و یا از تولید کنندگان سوال میشود میزان ساکارز یا قند طبیعی عسل است که طبق آزمایشات به دست آمده به طور استاندارد باید از 5 درصد کتر باشد.اما اینجا نیز عسل کنار یک ویژگی متمایز دیگر دارد که ساکاروز عسل کنار بیشتر از 5 درصد میباشد و این نیز بخاطر شهد و شیره بسیار غلیظ شکوفه های کنار است.

استثنا کلمه ای است که در این مواقع به کار میرود ،هماطور که عسل کنار ساکارز بیشتر دارد ولی نشان دهنده این نیست که طبیعی نیست بلکه ارگانیک بودن آن را نشان میدهد.عسل کنار تازه ساکارزی بین 7 تا 14 را در آزمایشات نشان میدهد که این عدد با گذشت زمان کاهش پیدا میکند و کم میشود.

*همیشه به خاطر بسپارید، کیفیت عسل کنار را نباید با ساکارز آن سنجید و باید فاکتور‌های دیگری مانند پرولین، دیاستاز، HMF را در نظر گرفت.

خاصیت عسل کنار

همان طور که دیدیم این عسل یک محصول استثنایی میباشد از رنگ بو مزه گرفته تا درصد ساکارز این عسل به دیگر عسل ها از زمین تا آسمان فرق میکنند ،پس میتوان پیش بینی کرد که خاصیت استثنایی هم داشته باشد.

1. تقویت قوای جنسی

عسل کنار برای تقویت قوای جنسی

یکی از معضل های جامعه امروزی که بیشتر میتوان گردن مواد غذایی ناسالم و دوری از مواد مغذی طبیعی انداخت.اما در این بحث عسل کنار معجزه میکند به جرات میتوان گفت جزو انگشت شمارترین مواد غذایی است که قوای جنسی را به نحو احسن تقویت میکند.

به همین دلیل سالیان سال است که این عسل در بین اعراب حوزه دریای خلیج فارس علاقه بسیار زیادی به این عسل دارند و جزئی از برنامه عذایی شان شناخته میشود و همین امر باعث شده است قیمت این عسل بالاتر برود و در بازار به سختی یافت شود.

2. درمان یبوست با عسل کنار

یکی از بیماری های که در اکثر افراد در جامعه امروزی که زندگی میکنیم به وضوح میتوان مشاهده کرد که از جمله علت های دخیل در آن رژیم غذایی یکی از عامل اصلی آن میباشد.

عسل کنار نیز شفای این بیماری پر دردسر است ،خاصیتی که عسل کنار دارد این است که فردی ه این عسل را مصرف میکند باعث نرم شدن مدفوع و کمک به دفع راحت آن شده و از بیماری یبوست جلوگیری میکند.

3. سلامت پوست و مو

خاصیت شگفت انگیز عسل کنار برای پوست و زیبایی

به طور کلی تمامی عسل ها دارای خاصیت جان سازی را دارند و میتوانید در بازار مشاهده کنید عصاره بسیاری از کرم ها و ژل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی از عسل گرفته شده.

همانطور که میدانید عسل کنار طبیعتی معتدل به سمت گرمی دارد و این یک حُن بسیار خوب برای از بین بردن آکنه و لک های صورت است. و میتوان از ترکیب شهد عسل کنار با آب ،به جای اسپری های مو 2 فاز که به تازگی در بازار رواج پیدا کرده برای طراوت و شادابی مو استفاده کرد.

4. جلوگیری و تقویت ضعف بدنی کودکان و بزرگسالان

عسل کنار جلوگیری از ضعف بدنی کودکان

این عسل سرشار از مواد معدنی مغذی میباشد که بسیار برای بدن و اعضای رئیسیه بدن مفید هستند و علاوه بر مواد معدنی دارای ویتامین های زیاد میباشد که از طریق شهدی که زنبور عسل از کنار گرفته فراوری کرده و حالا تبدیل به عسلی مرغوب شده است.

خب بدیهی است که استفاده آن به جای ویتامین های صنعتی و مکمل های ویتامینی در رژیم غذایی بزرگسالان و کودکان باعث تقویت بدن و رشد در سنین طبیعی کم میشود.

5. بهبود زخم معده و کمک به گوارش

رفلاکس معده و باکتریهای که امروزه یکی دیگر از معضل های افرا دجامعه هستند و به کمک قرص های صنعتی و سنگین به مرور زمان به سختی از بین مروند اما مواد غذایی طبیعی و اصلاح رژیم غذایی آسنان ترین راه حل است یکی از این مواد عذایی عسل کنار است.

خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی همه آن چیزی است که برای این بیماری ها لازم است ،عسل نه تنها جلوگیری از باکتری ها و زخم معده میکمد بلکه باعث درمان و ازبین بردن آنها در طول مدت کوتاه نیز می شود.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفتیم سدر یا همان کنار در قرآن کریم نیز بارها آورده شده است که بدن خود را با سدر بشویید.در قرن جدید دانشمندان با آزمایشات خود توانستند دریابند که سدر با رادیکال های آزاد در بدن مبازره میکند و آنها را از بین میبرد این رادیکال ها در بدن سبب بیماری های بسیار زیادی میشوندکه کنار(سدر ) و به ویژه عسل آن میتواند این کار را به خوبی انجام دهد.

در نتیجه عسل کنار با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ویژه نسبت به سایر عسل‌ها، می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها که به علت ضعف در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد شود.

رنگ عسل کنار

رنگهای عسل ها به فاکتورهای بسیار زیادی مربوط میشود و به طور قاطع نمیتوان گفت عسل ها باید به یک رنگ باشند.

رابطه مستقیم رنگ عسل با سن کندو :

سن کندو یکی از فاکتورهایی است که در رنگ عسل تولید شده دخالت دارد .

نوع درخت کنار و پوشش گیاهی منطقه برداشت:

نوع درخت کنار و پوشش گیاهی منطقه-فروشگاه سرپو

همان طور که گفتیم منطقه و نوع گیاه در نواحی جنوبی بسیار گسترده است و همین فاکتورها باعث میشود که رنگ عسل تولید شده نیز بسیار با هم فرق داشته باشند.مثلا منطقه ای که پوشش گیاهی و گیاهانش که گرد گل بیشتری دارد رنگ عسلش با منطقه ای دیگر صد درصد فرق میکند.

زمان نگهداری: دومین مورد، مدت زمان نگهداری عسل کنار است. چرا که عسل کنار در ابتدای برداشت معمولا رنگ روشنی دارد و هر چه زمان بیشتری از آن بگذرد رفته رفته تیره می‌شود. بسته به نوع درخت کنار ممکن است بعد از چند ماه کاملا سیاه رنگ شود و یا به صورت عقیقی شود.

طبیعت و طبع عسل کنار

همانطور که در مقاله گفتیم مزاج و طبیعت کنار معتدل است که در عطاری نیز به فروش میرسد و عسل ؟ان نیز یک عسل کاملا معتدل رو به گرمی است و تمامی افرا دبدون هیچ ترسی میتوان از آن به راحتی استفاده کنند

کلام آخر : تمامی عسل های از جمله عسل گون ،عسل آویشن ،عسل قارچی، و تمامی عسل های تولید شده مرغبیت بسیار خوبی دارند و بسته به مزاج هر کسی نوعی از این عسل ها را مصرف میکند و یک عسل بر دیگری برتری ندارد و تمامی عسل ها خاصیت دارویی دارند و هر کدام برای بیماری هایی مفید هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *