تاریخچه زنبور عسل

تاریخچه زنبور عسل

به نظریه دانشمندان و باستان شناسان که روی فسیل های جانوران زنده در سرتاسر جهان ،اولین فسیل زنبور عسل که قدمتی حدود 40 میلیون سال پیش برمیگردد و این نشانه این است که این حیوان قدمتی بسیاری زیادی نسبت به انسان در این جهان هستی داد. این فسیل در شهر نیویوک در قاره آمریکا نگهداری میشود و هر ساله عده ای زیادی برای تماشای آن به این موزه سفر میکنند.

با توجه به این موضع میتوان نتیجه گرفت که زنبور عسل یک حیوانی است که میتواند خود را با شرایط گوناگون محیطی وقف دهد چون با توجه به این که این موجود از حدود 40 میلیون سال قبل تا به امروز به حیات خود در زمین ادامه داده اما سایر موجوداتی که حتی بعد از زنبور عسل میزستن و مدت زمان زدگیشان نسبت به زنبور عسل کمتر بوده سالهاست که نسلشان منقرض شده.

زندگینامه زنبور عسل

با توجه به سنگ نگارهای انسان های اولیه و نشانه هایی در کتیبه های مصر و یونان باستان و تمدن پهناور ایران کهن ،که در اکثرشان اشکال زنبور عسل در کنار خمره های عسل میتوان به وضوح دید این اثار نشان دهنده این هستند که در گذشته نیز زنبور عسل یک حیوانی اهلی به شمار میرفته و قدمتی بسیار دارد.

همانطور که در تصور بالا نیز مشاهده میکنید پرورش زنبور عسل و تولید عسل قدمتی چندین هزار ساله دارد و نشان دهنده این است که زنبور عسل از اولین حیواناتی که بوده که است که آن را اهلی کرده.یکی از شکفت انگیز ترین راز جهان هستی میتون زندگی و قدمت زنبور عسل باشد که هنوز هم به طور صد درصد به آن پی برده نشده اما انسان یقین دارد که زنبور عسل موجودی استثنایی هست و قابلیت بسیار بالایی دارد و باید وقت و دانش بیشتری برای شناخت آن صرف کنند.

یکی از بهترین و شاخصه مهم زنبور عسل که اگر این موجود در طبیعت زندگی نمیکرد به یک معضل برای انسان تبدیل میشد گردافشانیست.گرد افشانی یک اصل مهم در تکثیر و باروری گیاهان و طبیعت به شمار میرود که زنبور عسل این کار را به درستی و اصولی ترین روش انجام میدهد.

اولین زنبور عسل ها

محققین احتمال میدهند زنبورها در ابتدا به شکل زنبورهای مهاجم و وحشی غارتگر بودند که در بین سنگ های سرپوشیده و غارها زندگی میکردند که رنگی زرد یا قرمز(تقریبا زنبورهای وحشی امروزی) داشتند.احتمال میرود که این گونه زنبورها لانه نداشتند و در محیط های سرپوشیده زندگی میکردند.

اما با تغییر تدریجی آب و هوای زمین و شروع عصر یخبندان که همه زندگی موجودات زنده اولیه را تحت شعاع قرار داد و زنبور نیز جزوی از آن ها بود به تدریج با سرد شدن و یا کوچ به سرزمین های سرد زنبورها کلنی ها یا محفظه هایی ساختند که از خود حفاظت کنند این شروعی بود برای سازش پذیری بیشتر زنبورها در آب و هوایی محیط های گوناگون.

سرچشمه زندگی زنبور عسل ؟

منشا و سرچشمه زندگی زنبورهای عسل نواحی گرمسیر جهان نزدیک به خط استوا یعنی همان آفریقا و کشورهای سیاه پوست است که انسان هایی که به این نواحی سفر میکردند ،این موجود شگفت انگیز و محصولات آن نظرشان را جلب کرده و به تدریج با گذشت زمان آن را به مناطق استوایی و سرتاسر جهان گسترش دادند و همان طور که امروزه میبینید در قطب ها که مناطق سردسیر هستند رواج دارد.

محل زندگی اولین زنبورها

همان طور که در سنگ نگارهای موجود هست و با توجه به اطلاعت محققین انسان اولین محصولات عسل را با حمله و غارت عسل های وحشی که در غارها ،بین سنگ ها ،در تنه درختان و بسیاری از منطق دیگر به صورت وحشیانه زندگی میکردند به دست می آورده این کار سالها رواج داشته تا اولین قدم به سمت اهلی کردن را با جمع آوری کندو های زنبورهای وحشی که به صورت خود جوش عسل تولید میکردند و انتقال آنها به نزدیک محل زندگی خود انجام دادند.

شروع اهلی کردن زنبور عسل

بشر به این پی برد اگر میخواهد به راحتی به عسل دسترسی داشته باشد باید محلی فراهم سازد شبیه به محل زندگی خود زنبور باشد نبابراین بومیان منطقه که به جنگل های موسمی نزدیک بودند در اولین حرکت خود تنه درختان را به شکلی میبریدند که لانه زنبوها در سمت میانه تنه درخت قرار گیرد و قسمت بالا و پایین آن را پوشانده و صورت افقی یا عمودی در محل مناسب قرار میدادند این اولین قدم در اهلی کردن زنبور عسل بود که توسط انسان ها انجام گرفت.اما در مناطقی که جنگل و مرتعی وجود نداشت مردم با ساخت مکان های شبیه به داخل سنگ ها و شکاف سنگ ها با گل که به صروت لانه های گلی یا با گل کاری سبد ها محیط هایی پدید می آورد که زنبور عسل آن را برای زیستن انتخاب کند.با توجه به سنگ نگارها در مصر باستان زنبورهای عسل را در لوله های که آنها را گل مالی کردند نگهداری و پرورش میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *